Start för 350 cc-klassen 1949 på den stenbelagda startrakan. I främre ledet fr.v. nr 34 Jack Stousland, nr 31 G. Hagström, Stockholm, nr 27 Kjell Backe, Norge, nr 35 S. Sörensen, Danmark, nr 30 D. Gustavsson, Tystberga, nr 33 Birger Nord, Linköping. Foto: Carl-Erik Suneson
Motorcykelsporten växte starkt efter andra världskriget och blev snabbt nummer två bland publiksporter i Sverige. I maj 1949 var det dags för motorvännerna i Södra Vätterbygden att uppleva en riktig fartfest, nämligen Juneloppet. I många år hade man inom Jönköpings Motorklubb drömt om att få ordna ett TT-lopp. Efter att under några år letat efter en lämplig landsväg att köra på visade det sig till slut att enda tänkbara lösningen, såväl tekniskt som ekonomiskt var att köra en slinga på regementet A6:s övningsfält.
Fyra gånger arrangerades det omtalade Juneloppet i Jönköping. Banvarvet mätte endast 1760 meter med beläggning till huvuddelen bestående av grus samt inslag av gatsten utmed startsträckan. Huvudklassen, 500 cc-motorcyklar körde 30 varv det första året 1949 medan 350 cc-klassen nöjde sig med 25 varv.
Premiären av Juneloppet kom inte bara att bli det första TT-arrangemanget i Småland, utan också den första TT-tävlingen i södra Sverige efter andra världskriget.
Andra året, 1950 innebar debut för 125 cc-kubikare och det var första gången i Norden som det kördes en sådan klass.
Förväntningarna var stora inför 1951 års tävlingar, då det skulle arrangeras en tvådagarstävling. Fredagen före tävlingen inträffade en olycka när en av motorcyklisterna under en träning i hög fart förlorade kontrollen över motorcykeln och med våldsam kraft slungades in i skyddsplanket. Sven-Ivar Johansson från Karlskrona som körde motorcykeln avled kort tid efter olyckan. För tävlingarna blev detta en stor tragedi. Den stora nyheten tävlingsmässigt var annars midgetbilarna som nu gjorde premiär i Juneloppet.
Fjärde och sista upplagan av Juneloppet kördes 1952. Publiken svek dock tävlingarna, vilket innebar stor förlust för arrangörerna. Jönköpings MK såg ingen annan utväg än att lägga ned tävlingen. Att Gränna passade på att fira 300-årsjubileum denna helg blev också ett streck i räkningen för arrangörerna. Det visade sig förödande för publiktillströmningen. Gränna hade 40000 besökare som totalt täppte till dåvarande Riksettan, som gick genom staden.
Juneloppets bana var i kortaste laget, vilket medförde att flera utländska förare med sina extrema TT-maskiner hade svårt att hävda sig i tävlingen. Det blev för många accelerationer och inbromsningar på för kort sträcka.
Juneloppet blev en kort men händelserik tid i Jönköpings idrottshistoria
Copyright © Alla rättigheter förbehållna